top of page
Frank Hougee, Luister

"Als geheel toch een origineel programma en het beluisteren meer dan waard."

"Johannes Brahms zocht wegen buiten het romantische lied als verheven kunstvorm; hij nam graag zijn toevlucht tot eenvoudiger, ongekunsteld liedrepertoire. Hij bewerkte een tweetal collectiesvolksliederen voor uiteenlopende bezettingen, waaronder negenen-veertig sololiederen met pianobegeleiding.

 

Van deze Deutsche Volkslieder WoO 33 geven basbariton Thilo Dahlmann en pianist Hedayet Jonas Djeddikar een selectie van zestien stuks ten beste. Ze staan stevig in de traditie van Franz Schubert, maar zijn vooral onschuldig en lichtvoetig van karakter. Thilo Dahlmann bezit een grote, volle stem met duidelijke articulatie en een prachtige uitspraak van het Duits. Zijn dictie en articulatie zijn wat overdreven voor dit luchtigere zangrepertoire en ik vind gedurende het verloop ervan zijn voordracht zelfs wat saai. De Bösendorfer Imperial-vleugel van maar liefst 2.90 m past qua klank heel mooi in het timbre van de Weense instrumenten uit die dagen, maar blijft ondanks de letterlijke grootsheid wat op de achtergrond.

 

Het ernstigere slotlied is een naadloze overgang naar de cyclus In Memoriam – Holocaust Lieder die Norbert Glanzberg (1910-2001) op gedichten van vervolgde, gevangengenomen en vermoorde Joodse kunstenaars componeerde. Glanzberg benadert verschrikking echter met schoonheid. De uitvoering hiervan grijpt je bij de keel en overstijgt in alle facetten die van de Brahmsliederen. Als geheel toch een origineel programma en het beluisteren meer dan waard."



 

Comments


bottom of page